Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

beginning

blogavatar

Ami csak eszembe jut.

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek

Feedek

A dzsihád és a francia kivételezettség

Az alábbi cikk a New York Times 2016. július 19-i számában jelent meg a Vélemény rovatban. A szerző Farhad Khosrokhavar, egy szociológus az École des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS) egyetemen, és legutóbb a ”Radicalisation” könyv szerzője.

PÁRIZS – Lehet, hogy Mohamed Lahouaiej Bouhlel, aki a Bastille lerombolásának ünnepe során több mint 80 embert ölt le, az Iszlám Állam ügynöke volt, vagy csak egy meghibbant egyedülálló, aki a dzsihádisták elméletét sajátjává tette…. a mészárlás felveti azt a kérdést: Miért van az, hogy Franciaországban sokkal több az ilyen méretű támadás, mint más európai országban? 

Belgiumban is előfordult nem régen, ott nem gyakori. Angliában és Spanyolországban az elmúlt 10 évben egyetlen terrorista támadás sem ölt meg több mint 10 embert. Németországban meg még eddig nem volt egy nagyobb méretű támadás sem. (Fordító: Az utóbbi országban sajnos a helyzet a cikk írása után megváltozott).

 

A különbség oka nem lehet a francia titkosszolgálat hibája, kommunikációs problémák egész Európában előfordulnak. A válasz máshol van: Ha a dzsihádról van szó, a franciáknál az is más

A francia másság részben abból az ideológiai forrásból táplálkozik, ami a francia forradalom óta jellemző a francia nemzetre, ami egy öntudatos formája a köztársasági rendszernek és nyíltan gyanakvó minden vallással szemben, kezdve történelmileg a katolicizmussal. Ez a modell nemigen változott, a gyarmatok eltűnésének, az azt követő gazdasági nehézségek évtizedeinek, a kulturális különbségek egyre növekvő jelenlétének, az új generáció buzgó egyéniességének és a terjedő globalizmus ellenére, ami mind leszűkítette az állam beavatkozásának lehetőségeit.  

Mindenekelőtt Franciaország képtelen volt a szociális és a gazdasági kirekesztés problémájával megbirkózni. A francia rendszer túlzottan védi azokat, akiknek van munkája, és nem nyitott azok előtt, akiknek nincsen, és ez bajt okoz. A fiatalok a külvárosokban elkülönülnek, kilátástalanok lesznek, magukat áldozatnak érzik. Ezek kerülnek aztán a dzsihádisták propagandájának a célkeresztjébe, legtöbbször egy kis bűntettet követő rövid börtönbüntetés után. 

Úgy Angliában, mint Németországban ez a „külvárosi” jelenség nem létezik, legalább is nem ilyen magas fokon. A német Dinslaken városrész elgettósodott, és a radikális iszlám melegágyává vált. Ugyanez megy Deewsbury-ben, Nyugat Yorkshire-ban, és Brüsszel Molenbek negyedében. De úgy tűnik Franciaország jóval több polgárát/lakosát idegeníti el, mint amennyit az Iszlám Államhoz igazában magához vonz. 

Ennek egyik oka az, hogy a francia állampolgárság fogalma, ami keményen támaszkodik néhány magasröptű politikai ideálra, időközben komolyan vesztett az értékéből. A köztársaság ideái az 1980-as évekre vergődni kezdtek: egyenlő lehetőségeket ígértek, amikor az hiánycikk lett. A Francia Kommunista Párt, amely az igazságtalanságok elleni harcban az osztályharcon keresztül régóta méltóságot hozott az elesett csoportoknak, szintén legyengült ebben az időben, jórészt a Szovjetunió bukása miatt. 

Ugyanakkor a háború utáni Németország egy jóval szerényebb és körültekintőbb jövőt követett: a gazdasági fejlődést. Manapság a német külpolitika a muszlim világgal szemben nagyon mérsékelt, és nem törekszik polgárait egyesíteni univerzális eszmék mögött. Anglia sem igyekszik a társadalom kultúráját homogenizálni. A multikulturalizmust választotta, ami eltűr többféle identitást és közösségi viselkedést. 

Franciaország viszont, megmaradt univerzialistának, és azt állítja, akarja és kényszeríti is, ha kell, hogy mindenkit befogad. Ugyanakkor ez az ambíció egyre kevésbé tükrözi a mindennapi valóságot, és ez különbség a fő oka terjedő aggálynak. 

 

Így aztán az erő, jobban mondva teher, nevezetesen a francia nemzeti identitás problematikussá vált. Csupán hangsúlyozza az idegen származású fiataloknak, főleg az Észak Afrikából jötteknek vagy azok leszármazottainak az elégedetlenségét, annál is inkább mert Észak Afrika gyarmatosításának a vége fájdalmas és megalázó volt, százezer halottal járt és a kollektív tudatban ma is létező sebeket okozott. A párhuzamos angol folyamat ezzel ellentétben majdhogy fájdalommentesen zajlott le. 

Az bizonyos, hogy az angolok és a németek hasonlóképpen félnek az emigrációtól és az iszlámtól. Ez magyarázza a Brexitet. A szexuális zaklatás Kölnben szilveszterkor, amiket állítólag migránsok követtek el, forró vitákat keltett Németországon belül (és kívül). De úgy a németek, mint az angolok hagynak a bevándorló kisebbségnek elegendő lehetőséget arra, hogy vallásukat és közösségi szokásaikat gyakorolni tudják. 

A franciák erősködnek - a köztársaság nevében - hogy a vallás szigorúan magánügy. Mint egy ideológiai nemzet, mindenek felett a jelképes dolgokra koncentrálnak, mint például a fejkendő viselése, avagy az imádkozás nyilvános helyen. De az ilyen gyakorlatok betiltása mélyebb sebeket okoz, mint maga a tilalom: ajtót nyit az iszlámistáknak arra, hogy a következményeket eltúlozzák, és alkalmat ad arra, hogy Franciaországot iszlamofóbiával vádolják. Tény az, hogy a franciák semmivel sem inkább iszlamofóbbak, mint szomszédjaik. Csupán inkább annak tűnnek, annak eredményeként, ahogyan a muszlim vallást kezelik nyilvános helyeken. 

A francia stílusú integrációnak voltak sikerei. Elsőként említendő a kevert házasságok gyakorisága. A francia állami iskolarendszer segíti a szegényeket és ezáltal az észak afrikai szülő gyerekét, ami szintén segíti az integrációt, (ugyan újabban ez nem tűnik hatásosnak). Talán éppen azért, mert a munkaerőpiacon megkülönböztetéssel álltak szemben, aminek munkanélküliség lett az eredménye, az emigránsok gyermekei mentsvárat találtak az állami alkalmazásban, a hadseregben és a rendőrségben, ahol névtelen vizsgák eredményei alapján alkalmaznak. 

Ugyan a franciák képesek voltak integrálni egy csomó emigránst és azok leszármazottait, de azok, akik erről lemaradtak jobban el vannak mérgesedve, mint az angol/német megfelelőik, és sokuk sértve érzi magát, azért mert ők muszlimok vagy arab származásúak. Laicité, azaz az erős francia szekularizmus annyira nem flexibilis, hogy a muszlimoknak ne tűnjön úgy, hogy, az emberi méltóságukat veszélyezteti. Hozzájárul ehhez Franciaország keménykezű külpolitikája, ami úgy tűnhet, hogy főleg muszlim államokat vesz célkeresztjébe, mint például Líbia, Szíria és Mali. 

PS 

Köszönet barátomnak, aki a fordításom magyarságát átfésülte.

Az cikk itt található angolul: 

http://www.nytimes.com/2016/07/20/opinion/jihad-and-the-french-exception.html?smid=fb-share 

Az eredeti francia íráshoz kattints ide: 

http://www.nytimes.com/2016/07/19/opinion/le-djihad-et-lex

Tovább

Nyári kukorica leves

Most hogy itt a nyár, és lehet friss kukoricát kapni, javaslom a következő receptet azoknak, akik szeretik a “más ízeket”. A recept azt hiszem eredetileg mexikói. Most vasárnap csináltam, nagy siker volt. 

Hozzávalók, 4 személyre: 
6 friss normál méretű csemege kukorica, 
1 fej összevágott hagyma, 
1 gerezd fokhagyma, 
1 közepes méretű (Ella) krumpli, meghámozva összevágva, 
Kis olíva olaj, vagy vaj,
Tejszín vagy tejfel ha akarod, ez nem muszáj.

Kis összevágott vágóhagyma, (snidling), vagy bazsalikom,

Összevágott friss piros paprika (erejét kivágod először). 

Éles késsel hántsad le a kukoricaszemeket egy mély tányérba. Egy csészényit külön tegyél félre. 

A megmaradt torzsákat tegyed forró vízbe hogy ellepje, annyiba amennyinek a leves mennyiségét akarod a 4 személynek. Lassú lángon forrald 30 percig. 
Dobd ki a torzsákat. 

Közben egy másik lábosban kis olíva olajban (vagy vajban) dinszteld a hagymát és a fokhagymát. Max. 5 percig, vigyázz ne égjen oda…majd tedd bele a krumpli darabokat és a lehámozott kukoricát (kivéve az egy csészényit amit félre tettél). Öntsd rá a torzsalevet, tegyél bele megfelelő mennyiségű Knorr tyúkleves port, (vagy hasonlót). Ha nem szereted, ízesítsd meg sóval. Lassú lángon főzzed, nem tovább mint 20 percig. 

Szűrd le a levet, tedd félre, és kézi turmixal, (vagy mással) őröld fel azt, ami maradt, hogy a leves krémes legyen. Keverd megint össze a kukorica lével. Kóstold meg, ízesíts sóval ha kell. (Keverj bele tejszínt vagy tejfelt, ha szereted.) 

Utolsóként főzd meg a félretett kukorica szemeket, külön kis sós vízben. Épphogy, 5 perc is túl sok, ha friss kukoricáról beszélünk. 
Találd a tányérokba, kanalazz bele mindenkinek a frissen főtt kukoricából, és díszítsed a snidlinggel és paprika darabkákkal. Ha meleg van nem kell forrón enni, szobahőmérsékleten is jó. 

Jó étvágyat!

Tovább

A vonatokról

Gyerekkorom óta szeretek vonaton utazni. A nyári balatoni vakációk, az oda utazás a Déli Pályaudvarról, olthatta belém ezt az érzést.

A mentrendszerű vonat, Montreal és Toronto között:

A japán Nozomi : Érdekes, hogy a sors a világ olyan részébe vetett, ahol a vonatok, dacára, hogy nagy a gazdagság, az 50 - es évek balatoni vonatjai szintjén maradtak. OK…. gőzmozdonyok nincsenek, van diesel. Amit mondani akarok, az, hogy a vonatok manapság Észak Amerikában nagyon elmaradottak. Aránylag kevesen használják őket. Az autó az úr. Ha meg távolságról van szó, repülsz. Van busz is, a szegényeknek. A vonat sehova sem illik be, azon kívül, hogy munkába mennek rajta a nagyvárosi polgárok, mármint a HÉV-vel, be a centrumba.

 A japán vasút hálózat:

Európai utjaimon utaztam a TGV-n, a francia nagy sebességű vonaton, és Brüsszelbe is ellátogatunk a Thalys-el, ami az előbbinek megfelelője a Benelux országokban. Manapság sok fejlett európai országban van nagysebességű vonat, hogy Japánról és újabban Kínáról ne is beszéljek. Kínában nem jártam, de Japánban igen, és a japán nagysebességű vonatokról szeretnék röviden írni.

 A peronon:

Japánban 2014 júniusában voltunk, 3 hetet. Két hétre vettünk egy vonatbérletet. Akárhova utazhattunk az állami vasutakon. Alkalmanként a bérletünkhöz külön helyjegyet kellett venni.

 

Elutaztunk délre, Tokióból Kyotóba, innen nyugatra Kanazawa városába, majd az ehhez közelében levő hegyekbe, Takayama kisvárosba. Végül is Nagoya-n keresztül vissza Tokióba.

 A nagysebességű vonatokat Japánban „Shinkansen”-nek (新幹線, "Új Főjárat") hívják. Több fajtájuk van. A legújabb, a Nozomi (のぞみ, "Kivánság"). Ez a leggyorsabb és kevesebb helyen áll meg. A Hikari, (ひかり, "Világosság"), amire külföldieknek bérletet lehet venni, szintén nagyon gyors. A hálózatot 1964-ben kezdték építeni és ma már vagy 3000 km hosszú. Évente több mint 300 millió utas használja. A Nozomi sebessége 300 km/óra, a Hikari-é, 250.

 Kanazawa állomás:

Meglepett, hogy mennyire népszerűek Japánban ezek a vonatok. Tokióban a főállomáson kívül több külvárosi állomáson is fel lehet szállni, amolyan Kelenföldek. Nagyon gyakran jönnek, az volt az érzésem mintha a 6-os villamosra várnák. Ezek a vonatok, mármint a Hikari-ak, más és más kisebb városban is megállnak. A nagyvárosokban mindegyik. Ha egy kisebb állomásra kell menned, akkor kisebb a választékod, de egy nagysebességű vonatot biztos fogsz találni, ami odamegy.

 Tipikus vasbeton vonat pálya építés közben:

A vonatozás sehol sem olyan civilizált, mint Japánban. A peronon pontosan mutatják hol fog az a kocsi megállni, ahova a helyjegyed szól. Rohangálni nem kell. Az állomáson, de a peronon is, ízletes ételeket lehet venni, és persze magán a vonaton is. Étkező kocsit nem láttam.

A vonaton van első osztály, de mi mindig másodosztályon utaztunk. Tökéletes a kényelem, a tisztaság. Japánul és angolul tájékoztatnak. Más dolgod sincs, mint az, hogy az ablakból az elsuhanó tájat nézzed. A sebességet egyébként nem érzed.

 Ételdoboz, vásárolható az állomáson és a vonaton:

Befejezésül, mint mérnök, felsorolok egypár nem köztudott megoldást, amit ezeknél a vonatoknál alkalmaznak a nagy sebesség elérésére:

 1/ A „mozdony” nem mozdony, csupán az irányító központ. Itt nem találsz „óriás” motort. A hajtott kerekek (és azok motorjai) az egész vonatra terjednek, azaz minden kerék elektromos motorral hajtott. Azt a gyorsulást, ami a magas sebesség eléréséhez szükséges csupán a mozdony kerekei egyedül nem lennének képesek (csúszás nélkül) produkálni.

 2/ A vonat az elektromosságot nagyon nagy feszültségen kapja. 25 ezer voltról (váltóáram) beszélünk. Az áramszedő speciális, nem szabad a kontaktusnak egy pillanatra sem megszakadnia, mert kárt okozó ív keletkezne.

 3/ Ugyan nincsen éles kanyar, és a kanyarokban a vágány kissé dőlten épített, ez nem lenne elég. A kanyarokban maga az egész vonat (hidraulika segítségével) bedől, így az utasok semmit sem éreznek a centrifugális erő nyomásából.

 4/ Japánban földrengés előérzők vannak szerte az országban elhelyezve, amik a káros földrengés hullám oda érése előtt automatikusan leállítják ezeket a vonatokat. 300 km/ó sebességből 4 km szükséges a megállásra.

 5/ A legtöbb esetben ezek a vonatok egy vasbeton oszlopokra emelt pályán haladnak. Ez az építkezési mód gazdaságosabb. Úgyszintén kevesebb a kár a környezetben és eleve nincsen probléma a kereszteződésekkel.

PS

Ha van időd, kattints rá az alábbi 30 perces videóra. Mintha te utaznál  a Nozomi-valTokióból Kyotóba. Dőlj hátra karosszékedben, és élvezd.

https://www.youtube.com/watch?v=lTLeO1ltHCo

Tovább

Gazpacho

Itt az ideje, hogy erről a spanyol eredetű, hideg, nyári levesről írjak. Most hogy a piacon olcsó és elsőrangú alapanyagokat kaphatsz, és itt a kánikula, igen, most kell ezt az egyszerű levest csinálni. Nagy művészet nem kell hozzá. Gondolom, sokan ismerik. Nem más, mint egy folyékony saláta.

A leírt receptet nem kell szigorúan betartani, az arányok változhatnak. Ha valamit nem szeretsz, hagyd ki.

 

A gazpacho-t anno Spanyolországban az egyszerű paraszt emberek ették. Innen ered. Persze annak idején passzírozták, és nem turmix gépet használtak.

Itt a recept, ahogyan én csinálom. Az adagokat két emberre írom, ha többre csinálod, arányosan növeld meg az alkotórészeket.

 

Kell hozzá, 2 csemege zöld vagy sárga paprika, 4 közepes méretű érett paradicsom, 1 közepes uborka, 1 hagyma, 1 gerezd fokhagyma, 2 szelet állott fehér kenyér, jobb olíva olaj (kb. fél csésze) és jófajta borecet, (negyed csésze). Sok recept a paradicsom bőrének eltávolítását írja elő, én ezt nem teszem. Az uborkát persze meghámozom.

Áztasd az egyik kenyeret kis vízben. A másik kenyeret vágd darabokra, és kis olíva olajban pirítsd meg, majd tedd félre. Ezt itt crouton-nak hívják.

Vágd össze a zöldségeket. Mindegyikből tegyél egy kicsit félre, kis tálakon, az előbbi croutonnal együtt. Kivéve a fokhagymát.

 Ezután, beleértve az összenyomott fokhagymát és áztatott kenyeret, tegyed az alkotórészeket egy turmix vagy Cousinart gépbe és őröld fel. Nem túl sokáig, csak addig, amíg nincsenek túl nagy darabok. Őrlés közben fokozatosan adagold hozzá az olíva olajt, az ecetet, és ízlés szerint sót és darált borsot. Ha hígabban szereted, adj hozzá kis vizet vagy paradicsomlét.

Ha az alkotórészek nem voltak hidegek, behűtheted a levest. Nem fontos, ha a leves túl hideg, az ízek tompulnak.

 

Agyag/kerámia edényben szokásos szervírozni. Tégy a tetejére kis összevágott piros (nem erős) csemege paprikát és vágóhagymát, díszítésként. Tedd a leves mellé a tálakat a félretett, összedarabolt zöldségekkel és a croutonokkal.

Tálalás után, ízlése szerint mindenki vesz ezekből saját kanalával és a levesére teszi.

 Jó étvágyat.

Tovább

Sydney beachjei

Dög meleg van. Nyaralni kellene menni. De jobb híján álmodozni is lehet a beachekről. Mellesleg erre nem találtam magyar szavat, az on-line szótárban beachre strand jön ki....az nem egészen ugyan az. 
Mindegy, csak azért is most két ausztrál beachről fogok írni. Mind a kettő Sydney városában van. Kb. tizenkét éve erre jártunk, kisebbik fiamat látogatandó, aki akkoriban itt dolgozott.  

 A Bondi:                                                                                                 

Bondi Beach:  
Talán halottatok róla, ez a legnevezetesebb. Kb. egy kilométer hosszú, félkör alakú. Sydney centrumától 7 kilométerre van. Ajánlom kissé előbb leszállni a buszról és a part melletti bicikli/gyalog ösvényen sétálván megközelíteni. Sok más kisebb beach mellet fogsz elmenni, amíg aztán a nagy látvány szemed elé tárul. A Bondi.

Nincs mit csinálni, be mégy a nyilvános öltözőbe, letolod nadrágod, felveszed a fürdőnadrágod, oszt kisétálsz. Mezítláb. Találsz helyet, főleg ha hétköznap van, akkor van bőven. Csak feküdj le a homokra. Kis idő múlva, meleged lesz, kérj, meg valakit közeledben nézzen már a cuccodra. Be mégy a vízbe. Huss  huss. Vannak hullámok bőven. Benn szörfölnek, kinn anyák bébikkel pancsolnak. Csinibabák is vannak számosan. Felejtkezz el mindenről. Vagy emlékezz. Jó a víz csak lebegj! Oppsz, mondom kicsit hullámos... 

 Nap lemente a Bondin:

Manly Beach:         
Ide a központi kikötőből menj komp-katamaránnal. Ez itt a mi buszainknak megfelelő közlekedési eszköz. (Jobbra az Opera  majd balra a híres Sydney Harbour Bridge, a nagy híd). Kb. 30 perc múlva a Manly nevű megállónál kiszállsz. Ez egy félszigeten van, kocsival is lehet jönni, de a hajó-busszal élvezetesebb.

Manly kis városka, amolyan balatoni hangulattal. Reggel érkeztem ide, feleségem már hazarepült Kanadába, én egyedül maradtam még egy hetet, a barátomat terveztem meglátogatni Tasmaniában. Az itteniek közül azok, akik Sydneyben dolgoznak már elmentek, a beach emberek meg, nos, ők még aludtak, ők nem ismeretesek kora kelésről.

Csak sétáltam a dimbes-dombos városkában majd a kilométeres beachen és az a melletti hotel/étterem stb. körzetben. Nyugalom mindenütt, alkalmazottak sepregettek nyitásra készülvén. Találsz sok német és skandináv nyugdíjast, avagy másokat, mindenesetre olyanokat, akiknek van idejük. Sokuk az egész télre (itt nyár) ide költözik. Senki sem siet, nem érzed, hogy a több milliós város közel van. Leültem egy kapucsínóra. Néztem a vizet….itt nem bánnák rendszeresen telelni. Kár hogy a világ másik végén van.

Manly beach:

Tovább

A klubokról. Régen és most.

Szüleim mesélték gyerekkoromban, hogy az "ostrom előtt" tagjai voltak egy klubnak. Valahol a Duna mellett volt. Volt egy kerthelység, étterem, lehetett bridzsezni. Evezni jártak oda és teniszezni is lehetett.

Kiskoromban, az 50-es években, az átkosban, keresztanyám és udvarlója néha elvitt az akkori „klub” megfelelőjébe: a vállalati evezős klubjukba.

A Furnér és Lemez Műveknél dolgoztak mindketten. Tudod, ha anno arra jártál Újpesten, innen eredt az az istentelen bűz. Akkoriban igazi enyvet használtak a gyártásához. Az udvarló (és későbbi férj) itt főkönyvelő volt. A F. L. Műveknek volt egy Duna parti csónakháza. Néha hétvégeken kimentek, olykor elvittek engem is, és mentünk evezni. Mármint én a kormányos voltam. Fel a Dunán, a Szentendrei sziget mellett, nagyon kellemes emlékek ezek.

Elemis koromban teniszezni jártam a közeli Vasasba, Pasaréten. Sok gyerek volt, kevés teniszezés jutott egyre. Ha nem játszottál, uzsgyi, gyomot kellett irtani a pályák körül.

Később, gimnazista koromban, tornázni kezdtem. Megint csak a közelünkben, a Vasas Klubban. Hetente kétszer vagy háromszor jártam.  A Műegyetemen súlyt kezdtem emelni. Nem sokáig, a borozással és a bulizással együtt nem ment.

Érkezésünk után Torontóban, elkezdtünk megint teniszezni. Sok, a város által támogatott tenisz klub van. A házunkhoz közel levőbe beiratkoztunk. Nem volt drága. Ha télen is játszani akartál, volt egy buborék, de télen játszani sokkal drágább volt.

A Davisville tenisz Klub, Toronto:

Kanadában a városoknak vannak teljesen ingyenes uszodái is, sokjuk fedett, vannak támogatott tenisz, golf, de még hoki (műjég) pályák is. Erre költenek pénzt. E mellett vannak magán klubok. Ezek elegánsak és drágák. A legdrágább torontói golfklubba belépni, ha felvesznek, mert váró lista van, százezer dollár belépőt jelent, és több ezer az évi tagdíj. Egyes magas állásban mindezt a vállalatod fizeti, mert ilyen helyen sok jó üzleti kapcsolatot lehet találni.

A patinás Rosedale Golf Klub, Toronto:

Talán a klubokról beszélve itt megemlítem a bevándorlók alakította Magyar (Német, Lengyel, stb.) „házakat” ahova alacsony évi tagdíjért az itteni emigránsok járhatnak.

Ezek persze nem sporttal kapcsolatosak, ugyan van foci és horgászat. Mi is tagjai vagyunk az Ottawai Magyar Háznak. Gyakran megyünk az évente rendezett táncokra, vacsorákra, meghívott otthoni művészek és más híres emberek estéire. Van gyerekeknek vasárnapi nyelvoktatás, és néptánc iskola.

A klubélet igazi művészetét azonban, mint tudjuk, az angolok vitték a legmagasabb szintre. London magán klubjai híresek. Sokáig a nők ki voltak zárva, illetve nekik saját klubjaik voltak.  A klubélet igazán fontos volt a gyarmatokon. Ma már alig vannak gyarmatok, de a klubszellem egyes helyen megmaradt. Például Hongkongban, ahol egyik fiam él. Jól ismerem az ottani club életet. Fiamék a 130 éve megalakított LRC-nak tagjai, ami Ladies Recreation Club-ot jelent. Kezdetben az itt élő angol tisztviselők feleségeinek volt ez a klubja.

Az LRC társasági klub, de van sportra bőven alkalom. Ami nagydolog Hongkongban, van a klubnak vagy 200 kocsira elegendő saját parkolója is. Van több étterem, bár, stb. A klub Hong Kong toronyházai közé van bepréselődve. Van 10 teniszpálya, némelyik fedett, némelyik az épület tetején. Vannak badminton pályák, squash, kugli és tornaterem. Kártyázhatsz, játszhatsz a bridge csapatban. Van könyvtár, fodrász, manikűr, masszőz. Van két olimpiai méretű medence, egy fedett és egy nyílt.

Egy budapesti uszoda, tenisz klub és jobb étterem/bár kombinációjára emlékeztet. Fizetni fogyasztáskor nem kell, mondod a tagsági számodat, aláírod a számlát, havonta fizetsz.

Ez a klub reggeltől késő éjszakáig nyitva van. A nap minden szakában nagy az élet. Úgy tűnik, mindenki mindenkit ismer. Saccolásom szerint van vagy 100 alkalmazott. Szolgák sürögnek, koktélokat visznek. Pincérek forognak, gőzölgő fogásokkal mennek a kerthelységbe. Trénerek okítanak úszni, teniszezni.

Ide mehetsz hétvégén táncolni vagy csak haverjaiddal koccintgatni. Vannak filmek, utazás ismertetők. Karácsonyi műsör gyerekeknek, Szilveszteri Bál. Gyerekeknek balett és judo. Ha gyereked születésnapi partiját nem a lakásodon akarod tartani, rezerválsz, ide jössz. Esküvői fogadás, vacsora tartására ideális hely.

Tovább

Az Északi Part

Erről a két szóról minden magyarnak a Balaton északi partja jut az eszébe. Almádi, Füred, Badacsony. De persze más országokban is vannak „északi partok”. Mindig is vágytam a Bajkál tavat meglátogatni, annak északi partját nagyon rejtélyesnek mondják.

Madarak még mindig bőven találhatók Bodega Bay-ben:

  Idősebbik fiam San Francisco testvérvárosában, Oakland-ban él. Egyik látogatásunk alkalmával az attól északra levő és a Csendes óceán partján levő vidéket látogattuk meg. Mondhatnánk persze, hogy ez nem is az Északi Part, mert az USA nyugati partjáról beszélünk, de hát az itteniek így hívják. A North Shore. Mert SF-tól északra van. Két napra béreltem egy vityillót a Bodega Bay nevezetű helyen, a Csendes Óceán partján.

Bodega Bay arról nevezetes, hogy Alfréd Hitchcock 1963-ban itt forgatta a Madarak című filmjét.  Kis hely, a történelmi 1-es US országút mellett. A spanyolok fedezték fel, de érdekes módon az első telepesek az 1800-as évek elején, az oroszok voltak.

Bérelt nyaralónk, Bodega Bay-ben: 

 

Az 1-es országút vonala a Csendes óceánt követi. Nagyon látványos. Legtöbb ember ismerősebb a Los Angeles-San Francisco közötti szakaszával. Ezt mi is megtettük családostól, vagy 30 évvel ezelőtt egy nyáron. De akkoriban SF-tól északra nem mentünk.

Bodega öböl. Nagyon szép:

  SF-ból indulván először egy nagy sztrádán (az US Hwy 101) Petaluma városkába érkeztünk. Maga Petaluma a Sonoma bortermelő vidékhez tartozik. Szép kis város, a turisták kedvelik, de akkor, amikor mi erre jártunk, közvetlen Karácsony előtt, alig voltak. Röviden sétáltunk, kávéztunk, és az ünnepekre szükséges borokat egy szaküzletben megvettük. Itt  letértünk egy normális országútra, balra. Ezen az óceán part felé tartottunk. A kis országút két oldalán kiszáradt dombok voltak, sok eső erre nem esik. Vannak itt, akik lovakat tartanak, ha van kedved, lovagolhatsz. Persze találsz borászatokat, és itt-ott birkák is legelnek.

Tipikus kép az 1-es országút mentén:

 Petaluma-tól a Csendes Óceán már egy órányira sincs, és az 1-es országutat az óceánnál, Bodega Bay előtt éred el. Télen Kalifornia e részén a hőmérséklet este lemehet nullára, de nappalra, 15-20 fokra is felmegy. Amikor mi itt jártunk, minden nap felhőtlen volt az ég.

Magányos szörfölő:

  A falu felfedezése után, másnap az 1 úton még tovább északra hajtottunk, a tájat felfedezendő. A következő napon meg délre, Oakland/SF fele. Az óceán melletti út (az 1-es) kanyargós, egy magas parton halad, érzésed mintha egy szakadék szélén hajtanál. Az óceán vad, sziklás, nagy a szörf. Néha van elágazás, ahol le tudsz hajtani az elhagyatott strandokra. Sajnos nejem szédülős és sokat panaszkodott, mert neki ez az út túl veszélyesnek tűnt.

Ha szereted az osztrigát, itt a helyed:

Na de eleget a szóból, felteszek egypár képet.

Ps

Menj ide  ha érdekel és több információt szeretnél:

http://www.frommers.com/destinations/bodega-bay/interactive-map

 

 

Tovább